دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 دی 1398 - 00:02
دهه بصیرت19/ دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در گفتگو با آنا:

مردم صف خود را از فتنه‌گران جدا کردند/ نفاق خواص و جهل عوام  دو عامل مهمی که باعث ایجاد فتنه شد

دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور گفت: نفاق خواص و جهل عوام  دو عامل مهمی می‌باشد که باعث ایجاد فتنه می‌شود. مردم در روز ۹ دی نشان دادند که به بلوغ سیاسی و فکری رسیده‌اند.
کد خبر : 463495
C97B7356.JPG

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشجویی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پس از اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ برخی از کاندیداها و احزاب سیاسی شکست‌خورده در رقابت‌های انتخاباتی که بازیچه اقدام طراحی‌شده دشمن بودند، با اعتراض به نتیجه انتخابات برخی از شهرهای ایران به‌ویژه شهر تهران را دستخوش ناآرامی‌ها و اعتراضات کردند.


این اعتراضات که هم‌زمان فضای دانشگاه‌های تهران و برخی از شهرستان‌ها را  تحت تاثیر قرارداد تا دی‌ماه همان سال به طول انجامید. ناآرامی‌های دی‌ماه با روز عاشورا حسینی هم‌زمان شد و آشوبگران با توسل به حربه خلوت بودن خیابان شروع به آشوب در خیابان‌ها و هتک حرمت به هیئت‌های عزاداری کردند.


بعد از غائله آشوب روز عاشورا توسط اغتشاشگران مردم ایران در روزهای هشتم و نهم دی ماه برای محکومیت این آشوب‌ها دست به راهپیمایی خودجوش زدند. به همین منظور برای بررسی و واکاوی فعالیت‌های جنبش دانشجویی در روز 9 دی پای صحبت‌های مقصود درودی دبیر تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور نشستیم. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.


آنا: چه عواملی زمینه‌ شکل‌گیری راهپیمایی روز ۹ دی سال ۸۸ شد؟


درودی: یکی از برنامه‌هایی که عناصر ضدانقلاب در سال‌های بعد از انقلاب همواره مدنظر داشتند موضوع تحریم انتخابات بود؛ اما در سال ۸۸ به این نتیجه رسیدند که با تحریم انتخابات به هدف مدنظر خودشان دست پیدا نخواهند کرد و تصمیم گرفتند که وارد میدان‌ انتخابات شوند. عناصر ضدانقلاب بعد از شکست درصحنه انتخابات سال ۸۸ ایده‌ تقلب را دنبال کردند.



هتک حرمتی که در روز عاشورا صورت گرفت، باعث شد مردم صف خودشان را از آشوبگران جدا کنند و اعلام برائت خودشان را در روز ۹ دی نشان دادند.



ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران طوری است که مردم می‌توانند به‌طور مستقیم با رأی خودشان رئیس‌جمهور را انتخاب کنند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی، سازوکارهایی برای انتخابات تعیین‌شده است تا افراد از طریق قانونی بتوانند اعتراضات خودشان را پیگیری کنند اما هدف ضدانقلاب به آشوب و درگیری کشاندن کشور در سال ۸۸ بود و نتایج بعد از انتخابات این فرصت را برای آن‌ها فراهم کرده بود. از شعارهایی مثل «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» می‌توان فهمید که از ماه‌ها قبل برای این انتخابات در اتاق‌های فکری که تشکیل داده بودند برنامه‌ریزی کردند.


مردم صف خود را از فتنه‌گران جدا کردند


رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های خود در سال ۸۸  قصد داشتند مردم را به یک بلوغ فکری و سیاسی برسانند که در تشخیص مسیر درست دچار اشتباه نشوند از همین رو هتک حرمتی که در روز عاشورا صورت گرفت، باعث شد مردم صف خودشان را از آشوبگران جدا کنند و اعلام برائت خودشان را در روز ۹ دی نشان دادند. راهپیمایی روز ۹ دی به راهپیمایی روز بصیرت و میثاق با ولایت معروف شد.


مصاحبه با درودی دبیر تعیین مواضع جنبش بسیج دانشجویی


این راهپیمایی در برخی از شهرستان‌ها یک روز زودتر انجام شد. عناصر ضد نظام به‌واسطه‌ خطای راهبردی که داشتند متوجه شدند از این طریق نمی‌توانند نظام را ساقط کنند. نظام جمهوری اسلامی بر اساس رابطه امت و ولایت تشکیل‌شده است و عناصر ضدانقلاب اگر این نکته را درک کنند، دچار خطای راهبردی نخواهند شد. همان‌طور که امام خمینی (ره) گفتند پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد مردم در روز ۹ دی نشان دادند که دلبسته این نظام هستند.


آنا: چه اهداف مشترکی میان جریانی که در انتخابات شکست خورد و عناصر ضدانقلاب وجود داشت؟


درودی: جریان اصلاح‌طلب به دودسته تقسیم می‌شوند. دسته‌ی اول کسانی هستند که دغدغه‌ی اصلاح امور کشور را دارند و در جهت رفع مشکلات موجود در کشور تلاش می‌کنند و دسته‌ی دوم کسانی هستند که اصلاحات را یک نوع پوشش برای خود می‌دانند و برای رسیدن به اهداف عناصر ضدانقلاب تلاش می‌کنند. در فتنه ۸۸ دسته‌ دوم به‌طور واضح این اهداف را در سخنرانی‌های خودشان بیان می‌کردند و در جهت رسیدن به این اهداف تلاش می‌کردند.


 دنیاطلبی باعث می‌شود این دسته از اصلاح‌طلب‌ها هم هدف با ضدانقلاب بشوند. اگر به اهداف دنیایی که برای خودشان در نظر دارند دست پیدا نکنند خواهان همکاری با عناصر ضدانقلاب می‌شوند. در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی و آقای خاتمی کشور در اختیار اصلاح‌طلب‌هایی بود که دغدغه‌ رفع مشکلات موجود را داشتند اما شکست سال ۸۴ آقای هاشمی در انتخابات عامل مؤثری بود در جهت تشکیل دسته‌ دوم اصلاح‌طلبان که باعث سنگ‌اندازی‌هایی هم در دوره‌ اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از سوی این جریان شد.


از سوی دیگر به کار بردن ادبیات منفی در مواجهه‌ با افرادی که اعتراض داشتند توسط جریان اصولگرا و کسانی که در ساختار نظام جمهوری اسلامی مسئولیت داشتند باعث تحریک آن‌ها شد و همین امر باعث نزدیک شدن این افراد با عناصر ضدانقلاب شد. همچنین جریان اصولگرا برای رفع اختلاف‌های به وجود آمده قدمی برنداشت و منجر به دودستگی در فضای کشور شد.


آنا: آیا فضای دانشگاه  مانند فضای جامعه ملتهب بود؟ نقش تشکل‌های دانشجویی در جهت روشنگری فضای موجود در جامعه چه بود؟


درودی: ارتباط دوطرفه‌ای بین فضای دانشگاه و جامعه وجود دارد به طوری که وقتی جامعه دچار آشوب و درگیری می‌شود بر فضای دانشگاه هم تأثیر می‌گذارد. تشکل‌های دانشجویی اصلاح‌طلب قصد داشتند فضای ملتهب دانشگاه را مدیریت کنند برای استقبال از آشوب و درگیری‌هایی که در خیابان وجود داشت. ریاست دانشگاه به علت اینکه مانع از تجمعات غیرقانونی دانشجویان در داخل دانشگاه می‌شد نامه‌نگاری‌هایی از سوی  تشکل‌های اصلاح‌طلب برای تغیر ریاست دانشگاه انجام می‌گرفت.


اولین رویکرد جریان‌های انقلابی مثل بسیج دانشجویی این بود که از رأی مردم حمایت کنند. قدم بعدی بسیج دانشجویی در جهت روشنگری پیرامون انتخابات بود که در بیانیه‌ای از ۳۱۳ دفتر بسیج دانشجویی منتشر شد سعی شد به سؤال‌های دانشجویان درموضوع دموکراسی پاسخ داده شد. قدم بعدی کرسی‌های آزاداندیشی بود که در سطح دانشگاه برگزار شد و منجر به این شد که اساتید هم در کلاس‌های درس به موضوع انتخابات و سؤال‌های دانشجویان بپردازند. مجموعه‌ این فعالیت‌ها باعث شد از آن دوران به‌عنوان دوران طلایی جنبش دانشجویی نام برده شود.


آنا: نقش باورهای دینی مردم و روز عاشورا در مواجهه‌ی با فتنه ۸۸ و راهپیمایی روز ۹ دی چطور ارزیابی می‌شود؟


درودی: هتک حرمتی که در ایام محرم و روز عاشورا به امام حسین (ع) صورت گرفت باعث شد مردم نسبت به اغتشاشگران اعلام برائت کنند. مردم واکنش نامزدهای انتخابات را نسبت به آشوبگران و کسانی که اموال بیت‌المال را تخریب می‌کردند رصد می‌کردند و نسبت به دهن‌کجی‌هایی که به اسلام صورت می‌گرفت مانند رفتارهایی که در نماز جمعه‌ آقای هاشمی صورت گرفت حساس بودند و مرزبندی‌های خودشان را با این رفتارها نشان دادند.


مصاحبه با درودی دبیر تعیین مواضع جنبش بسیج دانشجویی


 نفاق خواص و جهل عوام دو عامل مهمی که باعث ایجاد فتنه می‌شود


رهبران جریان اصلاح‌طلب در تحریک آشوبگران نقش مهمی داشتند مانند آنکه آشوبگران را مردمی خداجو نامیدند و کشته‌شدگان را شهید خطاب کردند. با شرایطی که پیش‌آمده بود رهبران جریان اصلاح‌طلب از عهده‌ی مدیریت اعتراض‌ها برنمی‌آمدند. مردم با بصیرت در فضای غبارآلودی که به وجود آمده بود هیچ‌گاه در تشخیص راه صحیح دچار اشتباه نشدند و به‌خوبی می‌دانستند کسانی که باعث هتک حرمت روز عاشورا شدند هیچ‌گاه نمی‌توانند مردمی خداجو باشند.



نفاق خواص و جهل عوام  دو عامل مهمی می‌باشد که باعث ایجاد فتنه می‌شود. مردم در روز ۹ دی نشان دادند که به بلوغ سیاسی و فکری رسیده‌اند.



در شهرستان‌ها هم مردم نماد مقاومت هستند مانند شهر تبریز که نسبت به‌روز تاسوعا و عاشورا بسیار حساس هستند و واکنش سریعی نسبت به اغتشاشگران و کسانی که قصد هتک حرمت به امام حسین (ع) را داشتند نشان دادند و این امر نشان از بصیرت و تشخیص به‌موقع مردم در حوادث است.


آنا: نقش مسئولان وقت در جهت روشنگری این فضای غبارآلود در میان مردم چطور بود؟


درودی: نفاق خواص و جهل عوام  دو عامل مهمی می‌باشد که باعث ایجاد فتنه می‌شود. مردم در روز ۹ دی نشان دادند که به بلوغ سیاسی و فکری رسیده‌اند اما در فتنه سال ۸۸ برخی از خواص در مواجهه‌ی با اعتراضات و بی‌قانونی‌هایی که برخی از نامزدهای انتخابات انجام می‌دادند سیاست‌های دوپهلویی داشتند که همین امر باعث کمک به جهل عوام می‌شد.


خواص موضع خودشان را نسبت به وقایع به‌طور شفاف بیان نمی‌کردند و در مواجه با شعارهای آشوب‌گران پاسخ قاطعی نداشتند. به‌عنوان‌مثال اسم رمز فتنه‌ی سال ۸۸ که عناصر ضدانقلاب آن را تقلب نام‌گذاری کرده بودند به تدلیس سیستماتیک تقلیل داده بودند و آشوب‌هایی که صورت گرفته بود را اعتراضات مدنی مردم می‌دانستند. در همین زمان هم افرادی وجود داشتند مانند آقای پناهیان که در هیئت‌های مذهبی در جهت روشنگری فضای غبارآلودی که وجود داشت کمک می‌کردند.


در سال‌های اخیر عناصر ضدانقلاب رویکرد خودشان را در مواجه با مردم به‌واسطه‌ اعمال تحریم‌ها تغیر دادند و فعالیت‌هایی درون دانشگاهی را با هدف ایجاد شبهه در ذهن دانشجویان جدیدی که وارد دانشگاه می‌شوند انجام می‌دهند.


به همین منظور بسیج دانشجویی حلقه‌های مطالعاتی در دانشگاه‌های سراسر کشور باهدف بازخوانی وقایع سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تشکیل داده است و با توجه به استقبال دانشجویان از این طرح قصد داریم محتوای این حلقه‌های مطالعاتی را از طریق نشریات دانشگاهی و فضای مجازی به دست دیگر دانشجویان برسانیم. اعزام سخنران به دانشگاه‌های سراسر کشور برای تبیین و پاسخ‌گویی به سؤال‌های دانشجویان و تشکیل کرسی‌های آزاداندشی از دیگر برنامه‌های بسیج دانشجویی در سراسر کشور است.


آنا: همکاری مسئولان دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی چطور است؟


مخالفت با برنامه‌های بسیج دانشجویی  از سال ۹۲ همزمان با تغیر مسئولان دانشگاه‌ها بیش‌تر شد و مسئولان بدون هیچ ملاحظه‌ای با برگزاری برنامه‌های بسیج دانشجویی مخالفت می‌کردند. شورای فرهنگی دانشگاه با تصویب آیین‌نامه‌ها مانع از اجرای برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی می‌شود.


همچنین مسئولانی که دغدغه‌ی انقلاب را هم دارند مانند نهاد رهبری و بسیج اساتید در دانشگاه‌ها به‌شدت محافظه‌کار هستند و برای اجرای برنامه‌های روز ۹ دی با تشکل‌های دانشجویی همکاری نمی‌کنند.


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

برچسب ها: فتنه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته